طراحي و معماري خانه هاي دوبلكس

طراحي دكوراسيون خانه

طراحي و معماري خانه هاي دوبلكس

خانه دوبلكس و پله لاكچري

خانه دوبلكس يكي از زيباترين و مجلل ترين نوع از بين انواع خانه است . گويا خانه دوبلكس نشان ثروتمندي و خوش سليقگي صاحب خانه را در خود نهان دارد . پيشتر فقط خانه هايي با متراژ بزرگ را دوبلكس مي كردند ، اما معماران ، هم اكنون خانه هايي با متراژ كوچك را هم مي توانند به زيبايي بصورت دوبلكس طراحي كنند . اما بهرصورت دكوراسيون داخلي خانه هاي دوبلكس پر هزينه تر از خانه هاي معمولي خواهد بود . در اين گفتمان سعي داريم اجزاي خانه هاي دوبلكس را بيان كرده و سپس به بررسي مزايا و معايب و معماري خانه هاي دوبلكس بپردازيم

معماري خانه هاي دوبلكس

 به چه خانه اي دوبلكس مي گوييم ؟ خانه دوبلكس خانه اي است كه فضاي داخلي آن داراي دو طبقه و فضاي بيروني ممكن است يك يا دو طبقه به نظر آيد . معمولا سالن اصلي و هال و آشپزخانه و احتمالا سرويس بهداشتي و اتاق مهمان در طبقه اول ، اتاقها ، سرويس بهداشتي افراد خانواده و احتمالا يك آشپزخانه در طبقه دوم قرار گرفته است . زيباترين ، اصلي ترين و موثرترين عنصر در خانه هاي دوبلكس راه پله اي است كه اين دو طبقه را به وضوح به هم وصل مي كند . منظورمان از كلمه به وضوح اين است كه معمولا در منازل سعي بر اين است كه راه پله را در جاهاي مرده و پرت بسازند تا هم فضاي كمتري اشغال كند و هم رفت و آمد افراد در طبقات مزاحمتي براي ديگران بوجود نياورد . اما در خانه هاي دوبلكس ، راه پله را در نقطه كانوني خانه مي سازيم تا هم رفت و آمد ديده شود و هم طراحي زيبا و خاص پله هاي آن به دكوراسيون داخلي خانه كمك كند . خانه هاي دوبلكس ممكن است ديوار به ديوار يكديگر يا در بالاي يكديگر ساخته شوند . در واقع اين نوع خانه ها يك خانه محسوب مي شوند و به عنوان دو خانه مجزا به شمار نمي آيند .

حمام و اتاق خواب

خانه دوبلكس يك مزيت بزرگ دارد ، شما صاحب يك خانه هستيد اما به اندازه دو خانه فضا در اختيار داريد . قيمت خانه دوبلكس در مقايسه با يك خانه معمولي بالاتر است زيرا طراحي آن متفاوت است . چنين خانه اي تنها به دليل معماري خاص خود شناخته شده نيست بلكه ساختار معماري آن به طور كامل متفاوت است . اين خانه ها معمولا پر نور و دلباز هستند و احساس اتصال فضا ها به يكديگر و يكپارچگي آنها بسيار خوشايند است .

دو سبك متفاوت خانه هاي دوبلكس

مثل بسياري از خانه هاي معمولي و ويلايي كه داراي سبك ها مختلف هستند ، معمولا خانه هاي دوبلكس هم دو سبك كلاسيك و مدرن دارند . معمولا نسل هاي قبل سبك كلاسيك و جوانان امروزي سبك مدرن را انتخاب مي كنند . اما اين يك قانوني كلي نيست و برعكس آن هم صادق است . سبك مدرن به ما مي گويد ساده باشيد ، فقط وسايل ضروري را بچينيد و از زرق و برق دوري كنيد . رنگها بيشتر اجازه ورود به سبك مدرن دارند چراكه ما در سبك كلاسيك دكوراسيون رنگ رنگي نداريم اما در سبك مدرن دست ما براي هر نوع خلاقيت باز است .

خانه دوبلكس

بهترين تركيب رنگ براي دكوراسيون خانه هاي مدرن و كلاسيك را در همين سايت مطالعه نماييد . سبك كلاسيك فضايي با شكوه و حيرت انگيز به وجود مي اورد كه گرم و صميمي است و پر از عناصر دكوراتيو و براق است . لوستر هاي زيبا و بزرگ در اين سبك خانه چشم هر بيننده اي را به سمت خود مي كشد . بهمين دليل ، هزينه ساخت و طراحي سبك كلاسيك بالاتر است .

خانه لوكس دوبلكس

انواع خانه هاي دوبلكس

سه نوع خانه دوبلكس توسط معماران طراحي مي شوند :

1 - خانه دوبلكس استاندارد

در آخرين طبقات ساختمان هاي بلند ساخته مي شود و متراژ آن در مقايسه با ساير خانه هاي دوبلكس كمتر است ، در نتيجه فضاي آن احتمالا كوچكتر خواهد بود .

2- خانه دوبلكس زير شيرواني

به خانه هايي كه طبقه دوم آن ها به شكل زير شيرواني ساخته مي شود ، خانه دوبلكس زير شيرواني مي گويند . طيقه دوم چنين خانه هايي خود يك فضاي مستقل داشته و گاهي اوقات بالكن در آن تعبيه شده است .

3- خانه دوبلكس وارونه

كه در پايين طبقه است و دسترسي به حياط و پاسيو دارد .

انواع خانه هاي دوبلكس

از منظري ديگر خانه هاي دوبلكس مي توانند كوچك ، بزرگ و يا ويلايي باشند . كه در زير عكسهايي از آن ها را ميبينيد .

انواع خانه هاي دوبلكس

 

نمونه خانه هاي دوبلكس

راه پله در خانه هاي دوبلكس

به جرات مي توان گفت اكثر افراد خانه هاي دوبلكس را به دليل راه پله هاي زيباي آن ها دوست دارند . همانطور كه گفتيم ، راه پله جزء اصلي در معماري خانه هاي دوبلكس است ، پله هاي مستقيم ، گرد ، يك طرفه ، دو طرفه ، پيچ و نيم پيچ هر كدام بسته به بزرگي فضا و سليقه صاحب خانه و جا نمايي بقيه عناصر و قسمتها انتخاب مي شود . انواع پله و كاربرد آن پيشتر در همين سايت مورد بررسي قرار گرفته است . در ساخت راه پله از متريال هاي گوناگون نظير شيشه ، فلز و چوب يه صورت مجزا يا تركيبي استفاده مي شود و هر كدام جذابيت خاص خود را داشته و متناسب با دكوراسيون كلي خانه انتخاب ميگردند . راه پله هاي چوبي در مقايسه با ساير راه پله ها با شكوه تر و گران تر هستند و با هر نوع دكوراسيون داخلي هماهنگ مي شوند اما راه پله هاي شيشه اي كه با سبك مئرن تطتبق دارند به ندرت در طراحي خانه هاي دوبلكس پيشنهاد مي شوند . راه پله خانه هاي دوبلكس هم از بالا و هم از پايين جلوه اي زيبا و دلفريب به خانه مي بخشند و چشم هر بيننده اي را به خود خيره مي كنند .

خانه دوبلكس با پله هاي لاكچري

مزاياي داشتن يك خانه دوبلكس

  • ايجاد فضاي بيشتر

  • داشتن حريم خصوصي تر

  • جلوه اي منظم و باشكوه

  • كسب درآمد

از مزاياي خانه هاي دوبلكس ايجاد فضاي بيشتر براي سالن ، اتاق ها و آشپزخانه است ، فضاها تفكيك شده و بسيار كاربردي تر و عملگرا تر در خانه در دسترس هستند .

همچنين براي خانواده هاي شلوغ تر ايجاد حريم هاي خصوصي مي كند و اگر شما تمايل به شركت در يك مهماني كه در سالن در حال برگزاري است را نداريد مي توانيد در طبقه بالا با امكانات خوبي كه داريد به راحتي بمانيد .

معمولا نا مرتبي در خانه ها مربوط به آوردن وسايل از اتاق ها و كمد ها به سالن است . وقتي اتاق ها دورتر باشند قطعا نظم مهمان خانه حفظ مي شود . خانه هاي دوبلكس معمولا خانه هاي هميشه مرتبي هستند و آشفتگي ها در طبقه بالا از چشم مهمان نهان است !

كساني كه شغل هايي در خانه دارند مثلا دفتر كار شخصي در خانه دارند مي توانند در خانه هاي دوبلكس از فضا براي قرارهاي كاري خود بهتر استفاده كنند . همچنين در كشورهاي خارجي كه اتاق اجاره مي دهند اين خانه هاي با تعداد اتاق هاي زياد در طبقه بالا براي اجاره دادن كاربرد دارند .

معايب داشتن يك خانه دوبلكس

  • رفت و آمد زياد از پله

  • ايجاد سر و صداي بيشتر

  • تعميرات و نگهداري سخت

  • هزينه ساخت بالا

همه كساني كه خانه دوبلكس دارند نهايتا از درد زانو و كمر بخاطر رفت و آمد زياد از پله در طول روز رنج مي كشند . و بسياري به همين دليل از داشتن اين خانه هاي زيبا محروم مي شوند . رفت و آمد واقعا زيادي در طول روز از پله هاي يك خانه دوبلكس لازم مي شود هر بار كه وسيله اي از كمدتان بخواهيد بايد از كل پلكان موجود بالا و پايين برويد . بهمين دليل در بسياري از خانه هاي دوبلكس ، صاحب خانه ترجيح مي دهد اتاقي در طبقه پايين در گوشه اي طراحي شود تا از آن براي اتاق خواب پدر و مادر استفاده شود ، بچه ها راحت تر از پله ها بالا و پايين مي روند .

زانو درد

معمولا در خانه هاي دوبلكس سر و صدا براحتي بين طبقات منتقل مي شود . خصوصا طبقه پايين كه سالن است و صدا در آن منعكس مي شود و ميپيچد و براحتي به بالا منتقل مي شود .

به دليل وجود دوطبقه مسلما وظايف نگه داري و تعميرات آن بر عهده خود شما بوده و در كنار همه اين امور هزينه ها نيز ممكن است بسيار بيش تر از خانه هاي معمولي باشد . معمولا در اين خانه ها بحث سرمايش و گرمايش نيز مطرح شده و تامين آن براي دو طبقه هزينه بيش تر و دردسر هاي زيادتري دربر خواهد داشت . موضوع امنيت پله ها را هم فراموش نكنيد .

بالكن در خانه هاي دوبلكس

اگر فضاي مناسبي براي بالكن در طبقه بالا رو به روي اتاق ها داريد ، حتما بالكن طراحي كنيد ، تا كساني كه زمان زيادي در طبقه بالا هستند هم فضايي اختصاصي براي تفريح و تنفس در هواي آزاد داشته باشند . فضايي دنج حتي براي دور همي هاي نوجواني .

بالكن خانه دوبلكس

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.