سقف كشسان چه معايب و مزايايي دارد؟ + انواع نورپردازي

سقف كشسان از جمله مدرن‌ترين انواع سقف‌هاي كاذب است كه امروزه در بناهاي مختلف به كار برده مي‌شود. اين نوع از پوشش داخلي، مخصوص كشور يا منطقه خاصي نيست و در همه مناطق بسته به سليقه و كاربري، مي‌توان از آن استفاده كرد. نكته مثبتي كه در رابطه با اين نوع از سقف‌ها وجود دارد، به هزينه مناسب آنها براي نصب مربوط مي‌شود. اما علاوه بر اين نكته مثبت، مزاياي ديگري در رابطه با سقف كشسان وجود دارد كه پيشنهاد مي‌كنيم با ادامه متن همراه باشيد تا آنها را برايتان بيان كنيم و به بررسي معايب و نكاتي در رابطه با نحوه اجراي آن نيز بپردازيم.

سقف كشسان چيست؟

امروزه صنعت ساخت و ساز از تنوع بالاتري نسبت به سابق برخوردار است. البته اين موضوع طبق نياز ايجاد شده است كه تاثير زيبايي بر محيط و كاربري بهتر، اين بستر را فراهم كرده است. ضرورت به كار بردن اين موضوع با ورود به تمام بناها احساس مي‌شود. به زبان ساده‌تر وقتي وارد يك بناي اداري، تجاري يا مسكوني و… مي‌شويم، معمولا تم اوليه بنا كه شامل كف، سقف و ديوارها مي‌شوند به چشم مي‌خورد. از اين رو توجه به ايجاد جذابيت براي اين موارد از اهميت بالايي برخوردار است.

سقف كشسان چيست

يكي از گزينه‌هاي امروزي كه براي سقف به كار برده مي‌شود تا اين زيبايي را ايجاد كند و جلب توجه ويژه‌اي به همراه داشته باشد، سقف كشسان است. اما نكته جالبي كه بايد عنوان كرد اين است كه سقف كشسان تنها براي سقف مورد كاربرد ندارد. در برخي از موارد از متريال به كار برده شده در آن به عنوان يك ديوارپوش نيز به كار مي‌برند كه در اين صورت به آن ديوار كشسان مي‌گويند. حتي گاهي از آن براي سه بعدي به نظر رسيدن بعضي از قسمت‌ها و تزئينات داخلي ديگر نيز استفاده مي‌كنند.

جنس سقف كشسان از چيست؟

نكته مهم ديگري كه در رابطه با سقف كشسان وجود دارد و سبب متمايز شدن آن از ساير انواع و طرح‌هاي مختلف شده است، به جنس آن مربوط مي‌شود. در واقع سقف‌هاي كشسان از پارچه‌هايي با جنس PVC ساخته مي‌شوند كه با نسبت 90 درصد از PVC ساخته شده‌اند و 5 درصد افزودني‌هاي لازم و 5 درصد ديگر نيز شامل پلاستي سايزر است.

نكته‌اي كه در رابطه با پلاستي سايزر به كار برده شده در آن بايد در نظر داشت به ايجاد خاصيت كشساني آن مربوط مي‌شود. در واقع اين متريال است كه سبب شده است طرح مورد نظر را بتوان با انعطاف پذيري و كشساني بالا ايجاد كرد. در واقع با حرارت دادن به متريال، حالت كشساني ايجاد مي‌شود و پارچه را به حد دلخواه مي‌توان شكل داد و با كش آمدن به طرح مورد نظر رساند.

نكته مهمي كه در رابطه با سقف كشسان بهتر است در نظر داشت و حتي جزء مزاياي آن در نظر گرفت، به وجود زينك در تركيبات آن مربوط مي‌شود. وجود زينك در متريال سقف كشسان سبب ضد قارچي و ضد باكتريالي شدن آن مي‌شود. وجود مقداري كلر در تركيبات آن به ضد حريق شدن آن منجر مي‌شود. انواع مختلفي از سقف كشسان وجود دارد كه ممكن است نيمه شفاف، مات و يا براق باشند.

نحوه اجراي سقف كشسان چگونه است؟

درصد بالاي متريال تشكيل دهنده سقف كشسان PVC است. خاصيت مهمي كه در رابطه با اين پارچه‌هاي ساخته شده از PVC وجود دارد شامل موارد زير مي‌شود:

  • كشساني بالا
  • پايداري در كشش
  • مقاومت كافي
  • متريالي سبك و نازك

با اين وجود تا حد به سزايي در اجرايي كردن سقف كشسان مشكلي ايجاد نخواهد شد. نصب سقف كشسان تخصص بالايي نياز دارد و اغلب مهارت لازم براي اينكار بايد وجود داشته باشد. در واقع ريل‌هايي در كناره‌ها لازم است تا به وسيله گيره، پارچه‌هاي PVC كه همان سقف كاذب را تشكيل مي‌دهند را نگه دارند.

ريل هاي سقف كشسان

ريل و گيره‌ها هستند كه پارچه PVC را ثابت نگه داشته و از تغيير فرم و تغيير شكل دادن آن جلوگيري مي‌كنند. اغلب ضخامتي كه براي پارچه PVC در نظر گرفته مي‌شود، حدود 0.18 الي 0.5 ميلي‌متر است. وزن تقريبي سقف كشسان در هر متر مربع حدود نيم كيلوگرم است كه براي هر سقف تا 200 كيلوگرم وزن را مي‌تواند تحمل كند. در واقع سقف با ابعاد تا 100 متر را به راحتي مي‌توان با آن پوشش داد.

البته بايد اين نكته را در نظر داشت كه اين متريال كاملا سبك هستند و كاربرد آن تا جاي ممكن با ضخامت كم است. از اين رو تقريبا وزن زيادي را به ساختمان اضافه نمي‌كند و در كنار آن زيبايي چشمگيري را ايجاد مي‌كند.

مزاياي اجراي سقف كشسان

ويژگي‌هاي مختلفي در رابطه با سقف كشسان وجود دارد كه سبب استفاده بيشتر از آن براي دكوراسيون داخلي مي‌شود. متريال به كار برده شده در سقف كشسان، قابليت بالايي براي چاپ دارد كه تنوعي از طرح‌ها را در اختيار سليقه‌هاي مختلف قرار مي‌دهد.

مزاياي سقف كشسان

با اين وجود از مهمترين مزاياي آن مي‌توان به سفارشي سازي آن اشاره كرد كه تنوعي از طرح‌ها و رنگ را شامل مي‌شود. اين نوع از سقف كاذب قابل اجرا در انواع مجتمع‌هاي اداري، مسكوني، تفريحي و صنعتي و… است. علاوه بر اين موارد مزايايي كه در ادامه به آنها اشاره خواهيم كرد نيز براي به كارگيري سقف كشسان بهتر است در نظر گرفته شوند.

1. تميزي و پاكيزگي هميشگي

يكي از نكاتي كه بايد براي مصالح ساختماني زينتي در نظر گرفته شود، به پاكسازي و نحوه نظافت آنها مربوط مي‌شود. در واقع هر قدر متريال به كار برده شده در آنها، به روز تر باشند، نكاتي مانند بهداشتي بودن، نظافت ساده، ضد گرد و غبار بودن و… بيشتر در آنها رعايت شده است. سقف كشسان امروزي نسبت به سقف‌هاي سنتي و قديمي، نظافت بسيار ساده‌تري دارند. موارد زير از جمله مزايايي هستند كه در رابطه با سقف‌هاي كشسان و تميزكاري آنها مي‌توان بيان كرد:

  • سبب توليد گرد و غبار نمي‌شوند
  • از ايجاد گرد و غبار در پشت سقف جلوگيري مي‌شود
  • تركيبات به كار برده شده در سقف‌هاي كشسان حاوي زينك اكسايد است كه سبب پيشگيري از ايجاد و تكثير قارچ و باكتري مي‌شود
  • از اين رو براي اماكني مانند اتاق عمل، آزمايشگاه‌ها، بيمارستان و مطب پزشك گزينه بسيار مناسبي است

2. استحكام بالا و مقاوم در برابر ريزش

از نكات مهم و اصلي ديگري كه در كنار نظافت ساده و زيبايي مصالح به كار برده شده در ساختمان بايد در نظر داشت، به ايمني آنها مربوط مي‌شود. زماني كه حوادثي مانند زلزله يا ريزش مصالح اتفاق افتد، خاصيت انعطاف پذيري و ايمني سقف كشسان، از بروز خطرات احتمالي ناشي از آنها جلوگيري خواهد كرد. برخي از انواع سقف‌هاي كشسان اين قابليت را دارند كه تا 200 كيلوگرم وزن را در هر متر مربع تحمل كنند.

3. زيباسازي محيط

زيبايي سقف كشسان

طرح‌هاي مختلفي از اشكال و مناظر دلخواه را مي‌توان به وسيله سقف كشسان ايجاد كرد تا زيبايي منحصر به فردي براي سقف ايجاد شود. نكته مهم اينكه هر طرحي كه فرد در ذهن خود تصور كند كه تداعي‌گر منظره‌اي خاص باشد را با سقف كشسان مي‌توان به اجرا در آورد و به يك طرح منحصر به فرد دست يافت.

4. مقاوم در برابر آتش‌سوزي

متريال به كار برده شده در سقف‌هاي كشسان، در مقابل اشتعال مقاوم هستند. علاوه بر اين موضوع در مقابل آتش شعله‌ور نمي‌شوند و كاملا نسوز هستند. حتي در بسياري از موارد از پيشروي و گسترش آتش‌سوزي نيز جلوگيري مي‌كنند.

5. نصب سريع و راحت سقف كشسان

يكي از مهمترن مزايايي كه براي اين نوع از سقف‌ها وجود دارد، به سرعت نصب سريع آنها مربوط مي‌شود. نكته مهمتر اينكه اين سقف‌ها اغلب نياز به زيرسازي ندارند و مشتريان مي‌توانند در عرض كمتر از 5 روز سفارش خود را آماده دريافت كنند.

6. قابليت جا به جايي

فضاي كم و متراژ پاييني كه براي ساختمان‌ها و يا حتي برخي از فروشگاه‌هاي امروزي ر نظر گرفته شده است، نياز به گزينه‌هايي براي امكان استفاده از حداكثر مكان را ايجاد كرده است. سقف كشسان اين قابليت را دارد كه امكان استفاده از فضاي پشت سقف را ايجاد كند. مي‌توان سيستمي را روي آنها تعبيه كرد كه باز و بسته شود. حتي قابليت جابجاي نيز براي آنها در نظر گرفته شده است كه براي نقل مكان نيز مي‌توان آنرا جابجا كرد و در محل جديد نصب كرد.

7. پوشش دهي سقف

از آنجايي كه سقف كشسان نوعي سقف كاذب است، با فاصله از سقف نصب مي‌شود. اين موضوع مي‌تواند سبب پوشاندن خرابي‌هاي سقف، محل عبور لوله كشي و سيم كشي، اتصالات و… شود. اين موضوع زيبايي فضا را به همراه دارد و از شلوغ ديده شدن فضا جلوگيري خواهد كرد.

8. ضد رطوبت

همانطور كه بيان شد، جنس سقف كشسان PVC است و خاصيت ضد رطوبتي دارد كه براي محيط‌هاي مرطوب مانند استخرها، سالن‌هاي ماساژ، حمام و سرويس‌هاي بهداشتي، گزينه بسيار مناسبي است. علاوه بر اين موضوع از ايجاد نم و رطوبت ناشي از نشت لوله نيز جلوگيري مي‌كند.

9. عايق صدا

براي اينكه ساعاتي آرامش بخش در محيط فراهم شود، نياز به مصالح ساختماني مناسب وجود دارد. سقف‌هاي كشسان عايق‌هاي مناسبي براي صدا هستند و براي مواردي مانند سالن‌هاي كنفرانس، سالن‌هاي ضبط صدا و حتي اتاق خواب، بسيار مناسب هستند.

10. چاپ طرح دلخواه و متنوع

قابليت چاپ بالايي براي سقف‌هاي كشسان وجود دارد. پارچه‌اي بودن حالت سقف‌هاي كشسان سبب شده است تا بتوان طرح‌هاي مختلف را روي آنها به چاپ رساند. وجود تنوع رنگي سبب مي‌شود تا بتوان دكوراسيون را با توجه به المان‌هاي به كار برده شده در منزل با سليقه خود ايجاد كرد. از اين طريق به هر هماهنگي كه بين لوازم و تم فضا نياز باشد مي‌توان دست يافت.

11. حالت آينه‌اي

انواع سقف كشسان

انواع مختلفي از سقف كشسان وجود دارد كه يكي از آنها لاكر است. سطح اين نوع كاملا شفاف و آينه‌اي است كه خاصيت بازتاب كنندگي و انعكاس تصوير محيط را ايجاد مي‌كند. اين موضوع به بزرگ ديده شدن فضا نيز منجر مي‌شود.

انواع متداول سقف كشسان

انواع مختلفي كه براي سقف كشسان به كار برده مي‌شود، قابليت چاپ و پوشش‌دهي مناسب را دارد. معمولا براي اجراي آنها ابعاد سقف را در نظر مي‌گيرند و در كوتاه‌ترين زمان ممكن آنها را به چاپ مي‌رسانند تا آماده نصب شود. انواع سقف كشسان شامل موارد زير است:

  1. سقف كشسان آينه‌اي: به نام براق يا شفاف نيز معروف است، نور را به راحتي عبود مي‌دهد يا منعكس مي‌ند و از شفافيت بالايي برخوردار است.
  2. سقف كشسان مات: نور كمتري عبود مي‌دهد و كاملا منبع نور را مي‌پوشاند كه براي طراحي‌هاي ساده مناسب‌تر است.
  3. سقف كشسان نورگذر: شفاف است و نور را عبور مي‌دهد از اين رو بسيار مناسب براي فضاهايي كه نور طبيعي هستند محسوب مي‌شود.
  4. سقف كشسان ساتن: به نام پارچه‌اي نيز معروف است. حالتي بين مات و براق را دارد كه كاربرد بسيار بالايي دارد. تقريبا از ساير انواع گران‌تر است و با ظرافتي كه دارد براي فضاهاي مجلل مانند سالن‌ها بسيار مناسب‌تر است.

چه اجزايي در سقف كشسان به كار رفته است؟

سقف كشسان يا آسمان مجازي از سه بخش اصلي تشكيل شده است كه در موارد زير آمده است:

  1. سازه آسمان مجازي: در اطراف قسمتي كه سقف كشسان تعبيه مي‌شود بايد نصب شود.
  2. سازه‌هاي نورپردازي: در مواردي كه نورپردازي انجام مي‌شود بايد نصب شود تا طبيعي به نظر برسد. سه نوع لامپ  FPL ،T5 ،LED و T4 براي آن به كار برده مي‌شود كه مستقيم روي سقف نصب مي‌شود.
  3. تايل سقف كشسان: تايل قسمتي است كه ديده مي‌شود و مهمترين قسمت سقف كشسان است.

تايل سقف كشسان چيست؟

تفاوتي كه سقف كشسان با ساير سقف‌هاي كاذب دارد، در وجود تايل است. تايل قسمتي از سقف كشسان است كه طرح و رنگ مورد نظر روي آن به چاپ مي‌رسد. تنوعي از مناظر زيبا را مي‌توان بنا به سليقه روي تايل اجرا كرد. مي‌توان طرح‌هايي مانند آسمان مجازي، نقاشي مورد علاقه و هر طرح ديگر را روي آن ايجاد كرد. تايل‌ها در آخرين مرحله روي سقف نصب مي‌شوند. از مزاياي وجود تايل در سقف كشسان مي‎‌توان به موارد زير اشاره كرد:

  • نصب آسان
  • هزينه مقرون به صرفه
  • سبك
  • انواع شيشه‌اي يا طلقي (پلكسي)
  • انتخاب نوع مات و براق به دلخواه مشتري

انواع حالات نورپردازي سقف كشسان

نورپردازي سقف كشسان

نورپردازي يكي از مهمترين قسمت‌هاي سقف كشسان است كه تا حد به سزايي در به چشم آمدن و جلوه كردن آن موثر است. با اينكه كمي تخصصي است اما مي‌توان با اطلاعات زمينه‌اي در رابطه به آن تا حد به سزايي با آن آشنا شد. در ادامه انواع آنرا نام مي‌بريم تا با توجه به شرايط، سليقه و كاربري نوع مناسب را بتوان انتخاب كرد.

1. نورپردازي از رو يا Up Light

نورپردازي آپلايت سقف كشسان، براي زماني است كه ابزار آن از روبرو قابل مشاهده است و بيرون سقف نصب مي‌شود. گزينه‌هايي مانند دوربين مدار بسته، لوسترها، سنسور، چراغ‌هاي تزئيني و… كه نياز به نصب از رو دارند، از اين نوع نصب مي‌شوند. روي سقف كشسان قسمتي برش داده مي‌شود كه اين موارد نصب مي‌شوند.

2. نورپردازي از كنار يا Side Light

براي اين مورد از فيبرهاي نوري استفاده مي‌كنند تا اطراف سقف كشسان با نورپردازي مودر نظر تزئين شود. جالب است بدانيد جريان در فيبرهاي نوري طوري است كه مناسب براي محيط‌هاي مرطوب و زير آب نيز هست.

3. نورپردازي از پشت يا Back Light

در اين نوع از نورپردازي سقف كشسان، منبع نور از قسمت پشت تعبيه مي‌شود. معمولا اين روش سبب ايجاد نور يكدست و يكسان در سقف مي‌شود. معمولا منابع نوي مانند ريسه‌ها و يا لامپ‌ها با فاصله 15 سانتي از يكديگر در پشت سقف كشسان تعبيه مي‌شوند. اما طبق مورد كاربري و سليقه فرد، ممكن است نزديك و يا دورتر نصب شوند. اين منابع نور با فاصله 25 سانت از سقف كشسان و 7 سانت از لبه‌ها قرار مي‌گيرند. در اين حالت منبع نور مشخص نخواهد بود و زمينه‌اي يكدست به چشم خواهد خورد.

معايب سقف كشسان چيست؟

اين روش با اينكه يكي از روش‌هاي مدرن براي تعبيه سقف كاذب محسوب مي‌شود، نواقصي نيز دارد كه بايد ديد آيا اين نواقص و معايب سقف كشسان به مزايايي كه براي آن نام برديم مي‌ارزد يا خير؟ موارد زير از جمله معايبي هستند كه براي آن مي‌توان بيان كرد:

  1. كاهش قدرت انتخاب براي لامپ‌ها و منابع نور؛ زيرا بايد منابع نوري انتخاب شوند كه كمتر از 40 وات باشند و در فاصله مشخص نصب شوند. در غير اين صورت ممكن است تايل سقف كاذب را آب كنند و تغيير فرم دهد.
  2. براي منابع نوري بايد عايق حرارتي مناسب تعبيه شود كه در غير اين صورت ممكن است آسيب به ظاهر و نماي سقف كشسان وارد كند.
  3. حرارت ناشي از لامپ روي تايل سقف كشسان موثر است و ممكن است سبب ايجاد لكه شود.
  4. استفاده از نوع غير مرغوب براي تايل ممكن است سبب ايجاد مشكل در تنفس شود؛ زيرا برخي از انواع آنها در مقابل نور آفتاب و حرارت لامپ‌هاي تعبيه شده گازي خارج مي‌كنند كه براي سيستم تنفسي مضر است و به مرور سبب بروز مشكلات تنفسي مي‌شود.
  5. تنها افراد متخصص در اين زمينه مي‌توانند آنرا نصب كنند و ابزارهاي تخصصي براي نصب آن نياز است.
  6. پارچه‌هاي كشساني كه براي سقف كشسان به كار برده مي‌شوند در برابر برخي از ابزارهاي تيز و برنده حساس هستند كه لازم است به خوبي محافظت شوند تا با آسيب ديدن يا زخمي شدن، بافت آنها به مرور از بين نرود.

جمع‌بندي

در اين متن به بررسي نكات مهمي در مورد سقف كشسان پرداختيم. نمونه‌هايي كه در اين متن به كار برده شده است مي‌تواند براي انتخاب ايده‌اي منحصر به فرد را به همراه داشته باشد. با نصب سقف كشسان تغييرات چشمگيري ايجاد مي‌شود كه بسيار زيبا و منحصر به فرد مي‌تواند باشد و در كنار آن نيز كاربري مناسبي را براي فضا ايجاد خواهد كرد. البته بهتر است براي اين منظور كيفيت مناسبي را انتخاب كنيد تا با معايب بيان شده براي آن مواجه نشويد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.